Inför släppet av Arcade Fires Neon bible valde bandet en udda och lyckad form av marknadsföring. De öppnade en telefonlinje och spelade dessutom in några märkliga reklamfilmer. Det resulterade i att Neon bible förutom att vara ett ruskigt emotsett album blev lite utav ett mystiskt begrepp.
Mellan de mer musikaliska klippen på bandets snyggt svartvita Miroir noir-DVD spelas valda inspelade meddelanden från telefonlinjen upp. En del tolkar de knäppa reklamklippen som något helt annat än vad det är. Någon är helt lyrisk över konceptet och verkar tycka att det är den häftigaste uppfinningen någonsin, en neon-bibel, wow liksom! En annan röst kommer från en mamma vars femåriga barn är besatt av Arcade Fires musik och vill överlämna teckningar vid en konsert.
Filmen är ganska arty men inte så det välter över, utan på ett bra sätt. Till störst del består Miroir noir av filmsekvenser från bandets turnéer. De verkar ha en förkärlek för att spela in sina låtar på märkliga ställen. Det bästa klippet kommer från en hiss där alla åtta bandmedlemmar har trängt in sig. Någon slår takten i väggen och golvet, medan en annan taktfast river sidor ur en tidning. Det går i linje med bandets konserter, där inslag som att ta på sig en hjälm och slå på den med trumpinnar inte är ovanliga. Samtidigt som musiken i sig ofta är vacker och storslagen. Filmen understryker just bandets säregna uttryck och charm genom att visa på skärningspunkterna mellan knäppa infall och stark musik. |