Ayesha kom till Sverige som sjuåring, startade eget skivbolag när branschens ramar kändes för snäva och debuterade med albumet Jade Fever 2004. Inför släppet av andra albumet är hon lugn.
– Jag har levt med låtarna i två intensiva månader så dom har hunnit bli en del av mig. Eftersom jag trivs med mig själv trivs jag med låtarna och är inte nervös än, förklarar Ayesha, kanske kommer jag bli lite nervös längre fram inför reaktioner och recensenter.
Det sköna med Ayeshas musik är att den har ett budskap. Hon ska förändra världen och ett av hennes sätt är att sprida sina budskap via musiken. The Lobby är en metafor för en hotellobby eller en lobby på politisk nivå där kontakter knyts.
– Jag har precis insett att världen är en lobby och att det gäller att ta för sig. Det är just det jag gör och det är nog därför det går så bra för mig. På låten Who’s the Boss? berättar jag till exempel om att man alltid ska vara sin egen boss.
All Over är albumets första singel och en annan låt som inspirerar, den handlar om att bejaka sin personlighet och att ta fram sensualiteten hos den som lyssnar.
– Jag har sett hur dom som lyssnat på låten känner sig sexiga när dom dansar till den. Dom uppför sig annorlunda och känner sig mer sensuella. Här har vi lekt med ett mer elektroniskt sound som sätter sig på huvudet direkt.
När albumet var klart och Ayesha skulle bli avritad till albumets omslag ringde hennes telefon. Det var hennes producent E ”Ichi” Moughal som berättade att han hittat Dave Steward och att de var tvungna att göra en låt till. Det är inte så många som känner till namnet men har man bott i Stockholm så känner man igen honom som irländaren som brukar sitta med sin gitarr på Drottninggatan och sjunga hejdlöst vackert. Resultatet blev låten Papa Rules.
Det är inspirerande att prata med Ayesha, hennes entusiasm smittar av sig och det är svårt att inte imponeras av henne. Vid 25 års ålder har hon eget företag, en framgångsrik musikkarriär och ett oerhört lugn inom sig. Ayesha släpper The Lobby som är influerat av Asien, Latinamerika och Afrika på det egna bolaget Aqueen Enterprizes. Hon tycker om friheten med att driva ett eget bolag.
– Det är en hyllning till independencevärlden och ett bevis på att jag inte gett upp, säger hon.
Samtidigt erkänner Ayesha att hon gärna arbetat med ett större bolag för att få tillgång till deras distributionskanaler. Hon har som så många andra inom branschen ställts inför problematiken att vara egen och att vilja nå ut globalt. Nästa steg är att dra ut och spela musiken.
– Sedan ska jag globalisera mig. Eftersom det finns mycket influenser från andra delar av världen på skivan vill jag även nå dessa delar av världen. Nu måste jag bara komma på hur jag ska lyckas med detta. |